VietBF

VietBF (https://www.vietbf.com/forum/index.php)
-   World News |Tin Thế Giới 2006-2019 (https://www.vietbf.com/forum/forumdisplay.php?f=272)
-   -   Thua kiện,Tàu khựa thách thức toà quốc tế bằng hành động bỉ ổi này (https://www.vietbf.com/forum/showthread.php?t=991249)

nguoiduatinabc 07-12-2016 10:54

Thua kiện,Tàu khựa thách thức toà quốc tế bằng hành động bỉ ổi này
 
1 Attachment(s)
Toà quốc tế đă tuyên bố khẳng định "đường chín đoạn" của Tàu Khựa là bất hợp pháp.Ngay sau phán quyết,Tàu khựa đă ngang nhiên thực hiện hành động này ngay trên biển Đông.Theo đúng dự tính ban đầu của Tàu khựa nếu thua kiện.
http://vietbf.com/forum/attachment.p...1&d=1468320665
Tân Hoa xă hôm nay 12/7 ngang nhiên tuyên bố đă đáp thành công chuyến bay dân sự thử nghiệm xuống hai đường băng xây trái phép trên Đá Xu Bi và Vành Khăn thuộc quần đảo Trường Sa của Việt Nam.

Tân Hoa xă ngang ngược nói rằng, hai sân bay và các cơ sở vật chất trên các đá này giúp hỗ trợ việc vận chuyển ở quần đảo Trường Sa.

Theo Trung tâm Chiến lược và Nghiên cứu Quốc tế (CSIS) có trụ sở tại Washington, ngoài một đường băng trên băi Đá Chữ Thập, Trung Quốc c̣n ngang nhiên xây dựng một đường băng trên Đá Vành Khăn dài 2.644m và một đường băng trên Đá Subi dài 3.250m.

Thông tin trên được đưa ra cùng ngày ṭa trọng tài của Liên Hợp Quốc ra phán quyết bác yêu sách “đường lưỡi ḅ” của Trung Quốc ở Biển Đông.

Về các hành động của Trung Quốc trên Biển Đông, ṭa kết luận Trung Quốc đă vi phạm quyền chủ quyền của Philippines trong vùng đặc quyền kinh tế với việc quấy rối hoạt động đánh bắt và khai thác dầu khí của Philippines; xây dựng các đảo nhân tạo; để ngư dân đánh bắt trong vùng đặc quyền của Philippines. Ngoài ra, theo ṭa, các tàu chấp pháp của Trung Quốc đă gây ra các rủi ro va chạm khi t́m cách ngăn cản tàu Philippines.

longhue 07-12-2016 11:32

Tin rơ ràng hơn:

Philippines thắng kiện Trung Quốc trước Toà thường trực trọng tài (PCA)


CTV Danlambao - Ngày 12/7/2016, Ṭa trọng tài Thường trực (PCA), trụ sở tại La Hay (Hà Lan) đă ra phán quyết không công nhận “đường chín đoạn” của Trung cộng tại Biển Đông. Trong thông cáo báo chí của PCA có đoạn: “không có căn cứ pháp lư nào để Trung Quốc đ̣i chủ quyền lịch sử, vượt quá các quyền mà Công ước về Luật Biển cung cấp, tại vùng biển thuộc phạm vi 'đường chín đoạn',"

Philippines đă nộp hồ sơ khởi kiện từ tháng 1 năm 2013, nhằm bác bỏ yêu sách chủ quyền của Trung cộng trên Biển Đông, trong đó bao gồm cả khu đặc quyền kinh tế 200 hải lư của Philippines.

Trước đó, Trung cộng khẳng định PCA không có thẩm quyền giải quyết vụ kiện, và cho rằng ḿnh có chủ quyền “không thể tranh căi” trên Biển Đông. Đó cũng là lư do để Trung cộng không tham gia vào quá tŕnh tố tụng của Ṭa quốc tế. Tuy nhiên, cộng đồng Quốc tế th́ cho rằng Trung cộng “đuối lư” và không có bằng chứng lịch sử để khẳng định chủ quyền nên không dám tham gia quá tŕnh tố tụng. Việc “nhận vơ” chủ quyền trên lănh hải nước khác cũng như phủ nhận thẩm quyền của PCA cho thấy cái lư duy nhất Trung cộng áp dụng là chính sách bành trướng, ỷ mạnh hiếp yếu.

Sau hơn 3 năm thụ lư hồ sơ của Philippines, cuối cùng th́ PCA cũng đưa ra phán quyết cuối cùng: bác bỏ yêu sách chủ quyền của Bắc Kinh trên Biển Đông.

Trung cộng ngay sau đó đă phản đối và phủ nhận phán quyết của Ṭa Trọng tài Thường trực (PCA) về “đường chín đoạn”. Đồng thời, Bộ Ngoại giao cũng như các hăng thông tấn của Trung cộng lập tức phát đi những thông cáo tiếp tục khẳng định “chủ quyền” tại Biển Đông.
Key points of arbitral tribunal’s verdict on PH-China dispute

Read more: http://globalnation.inquirer.net/140...#ixzz4EC1bWyeL
Follow us: @inquirerdotnet on Twitter | inquirerdotnet on Facebook

Ngoại trưởng Philippines Perfecto Yasay nói rằng ông “hoan nghênh thông báo về phán quyết” của Ṭa Trọng tài. Đồng thời ông cũng kêu gọi “những bên liên quan kiềm chế và điềm tĩnh” sau phán quyết của Ṭa. Trong khi đó, Tổng thống Philippines ra lệnh triệu tập họp chính phủ bất thường sau khi Ṭa ra phán quyết. Hiện người đứng đầu đất nước Philippines chưa đưa ra b́nh luận hoặc tuyên bố nào trước sự kiện trên.

12/7/2016

CTV Danlambao
danlambaovn.blogspot .com



The international Arbitral Tribunal on Tuesday issued its award on the arbitration case between Philippines and China over the West Philippine Sea (South China Sea) dispute.

BACKSTORY: Philippines wins arbitration case vs. China over South China Sea

In a 501-page award, the Tribunal decided in favor of the Philippines and said that China does not have historic rights to the South China Sea and that their “nine-dash line” claim has no legal basis.

READ: Key points of arbitral tribunal’s verdict on PH-China dispute

Below are five key points included in the summary statement released to the media
(1)Historic Rights and the ‘Nine-Dash Line’:

The Tribunal concluded that, to the extent China had historic rights to resources in the waters of the South China Sea, such rights were extinguished to the extent they were incompatible with the exclusive economic zones provided for in the Convention.

The Tribunal also noted that, although 2 Chinese navigators and fishermen, as well as those of other States, had historically made use of the islands in the South China Sea, there was no evidence that China had historically exercised exclusive control over the waters or their resources.

The Tribunal concluded that there was no legal basis for China to claim historic rights to resources within the sea areas falling within the ‘nine-dash line’.
(2)Status of Features:

The Tribunal noted that the reefs have been heavily modified by land reclamation and construction, recalled that the Convention classifies features on their natural condition, and relied on historical materials in evaluating the features.

The Tribunal found historical evidence to be more relevant and noted that the Spratly Islands were historically used by small groups of fishermen and that several Japanese fishing and guano mining enterprises were attempted.

The Tribunal concluded that such transient use does not constitute inhabitation by a stable community and that all of the historical economic activity had been extractive. Accordingly, the Tribunal concluded that none of the Spratly Islands is capable of generating extended maritime zones.

The Tribunal also held that the Spratly Islands cannot generate maritime zones collectively as a unit. Having found that none of the features claimed by China was capable of generating an exclusive economic zone, the Tribunal found that it could—without delimiting a boundary—declare that certain sea areas are within the exclusive economic zone of the Philippines, because those areas are not overlapped by any possible entitlement of China.
(3)Lawfulness of Chinese Actions:

Having found that certain areas are within the exclusive economic zone of the Philippines, the Tribunal found that China had violated the Philippines’ sovereign rights in its exclusive economic zone by (a) interfering with Philippine fishing and petroleum exploration, (b) constructing artificial islands and (c) failing to prevent Chinese fishermen from fishing in the zone.

The Tribunal also held that fishermen from the Philippines (like those from China) had traditional fishing rights at Scarborough Shoal and that China had interfered with these rights in restricting access.

The Tribunal further held that Chinese law enforcement vessels had unlawfully created a serious risk of collision when they physically obstructed Philippine vessels.
(4)Harm to Marine Environment:

The Tribunal considered the effect on the marine environment of China’s recent large-scale land reclamation and construction of artificial islands at seven features in the Spratly Islands and found that China had caused severe harm to the coral reef environment and violated its obligation to preserve and protect fragile ecosystems and the habitat of depleted, threatened, or endangered species.

The Tribunal also found that Chinese authorities were aware that Chinese fishermen have harvested endangered sea turtles, coral, and giant clams on a substantial scale in the South China Sea (using methods that inflict severe damage on the coral reef environment) and had not fulfilled their obligations to stop such activities
(5)Aggravation of Dispute:

Finally, the Tribunal considered whether China’s actions since the commencement of the arbitration had aggravated the dispute between the Parties.

The Tribunal found that it lacked jurisdiction to consider the implications of a stand-off between Philippine marines and Chinese naval and law enforcement vessels at Second Thomas Shoal, holding that this dispute involved military activities and was therefore excluded from compulsory settlement.

The Tribunal found, however, that China’s recent large-scale land reclamation and construction of artificial islands was incompatible with the obligations on a State during dispute resolution proceedings, insofar as China has inflicted irreparable harm to the marine environment, built a large artificial island in the Philippines’ exclusive economic zone, and destroyed evidence of the natural condition of features in the South China Sea that formed part of the Parties’ dispute.

BACKSTORY: #InquirerSeven FAQ about the Philippines vs. China arbitration case

The Convention

Under the United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS) a coastal state needs to have land before they can claim rights to the sea. The international treaty has been signed and ratified by both the Philippines and China.

“You need to have land before you can have rights to the sea. It’s as simple as that.You cannot just have rights to the sea without owning land,” former Solicitor General Francis Jardeleza said in a forum at the University of the Philippines (UP) Law Center in 2014, citing the basic principle of UNCLOS.

China asserts it has “indisputable sovereignty” and “historic rights” to over two-thirds of the 3.5 million square kilometers South China Sea using its “nine-dash line” claim that overlaps with the UNCLOS-mandated 200-nautical-mile Exclusive Economic Zone (EEZ).

The line, encircling an area roughly the size of Mexico, overlaps territories claimed by the Philippines, Vietnam, Malaysia, Brunei and Taiwan. China argues that its historic rights justify the line. But the Philippines insists that these rights cannot be used to define sea borders.

The Philippines says since the South China Sea is mostly sea, there is no land mass or clumps of islands and rocks there large enough to generate sea borders that will span the over 2 million square kilometers China is claiming with its nine-dash line.

In recent months, China has conducted massive land reclamation activities turning submerged reefs into artificial islands capable of hosting military equipment and structures.

Unclos, however, does not recognize artificial islands and states that these are not entitled to a 12 nautical mile territorial sea nor a 200 nm eez.

Read more: http://globalnation.inquirer.net/140...#ixzz4EC1UGtwB
Follow us: @inquirerdotnet on Twitter | inquirerdotnet on Facebook


All times are GMT. The time now is 12:36.

VietBF - Vietnamese Best Forum Copyright ©2006 - 2025
User Alert System provided by Advanced User Tagging (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.

Page generated in 0.04706 seconds with 8 queries